Organizațiile semnatare solicită eliminarea propunerilor de extindere a mijloacelor de interceptare din proiectul de lege de implementarea a directivei Codului Comunicațiilor.
Pericolul îl reprezintă introducerea unui nou articol, Articolul 102, care lărgește în mod nejustificat domeniul și spectrul interceptării comunicațiilor electronice, inclusiv a accesului la datele de trafic, date de conținut și la „conținutul comunicațiilor criptate tranzitate”.
Lipsa totală de transparență și dezbatere prin care a fost adăugat acest articol care aduce limitări dreptului la viață privată este îngrijorătoare și inacceptabilă în 2021, într-o țară membră a Uniunii Europene.
Articolul 102 ar adauga aspecte în domeniul interceptării și accesului legal la comunicații electronice, dincolo de textul strict al Codului de Procedură Penală, cu garanțiile sale asociate. Textul propus extinde atribuțiile de interceptare legală și pentru „organele cu atribuţii în domeniul securităţii naţionale”, adaugă categorii noi de furnizori (inclusiv cu obligații de înregistrare la ANCOM) și lărgește acțiunile la activități noi, cum ar fi acordarea accesului la conţinutul comunicaţiilor criptate tranzitate în reţelele proprii sau accesul la sistemele informatice ale găzduitorilor, în vederea copierii sau extragerii datelor existente.
Considerăm că toate aceste măsuri propuse ar fi o încălcare a dreptului la viață privată, drept apărat atât de Constituția României [Art 26 (1)], cât și de Carta Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene (Art. 7) în lipsa unei dezbateri reale, a includerii unor garanții adecvate și dincolo de cadrul normativ existent.
Vă solicităm:
- scoaterea din proiectul de lege a art 102 și a articolelor conexe[1], care exced scopul directivei de implementat;
- în condițiile în care Guvernul ar considera necesară lărgirea reglementării accesului legal la comunicații, ar trebui să facă acest lucru cu o propunere coerentă de lege de modificare a Codului de Procedură Penală, însoțită de o analiză de impact asupra drepturilor omului, care să ia în considerare deciziile relevante ale Curții Europene de Justiției și a Curții Europene a Drepturilor Omului. Această propunere ar trebui să urmeze procesul de dezbatere publică reală și necesară pentru un proiect cu un asemenea impact.
Apel susținut de:
Asociația pentru Tehnologie și Internet
Asociația Code for Romania
Asociația Interlan
Asociația Declic
CeRe: Centrul de Resurse pentru participare publică
Asociația Miliția Spirituală
ActiveWatch
Centrul pentru Inovare Publică
Federația Organizațiilor Naționale pentru Servicii Sociale – FONSS
Greenpeace
Asociația pentru Apărarea Drepturilor Omului în România – Comitetul Helsinki – APADOR-CH
Asociația Four Change
Asociația MozaiQ LGBT
Asociatia Atlatszo Erdely Egyesulet –Asociația Transilvania Transparentă
Dexonline
Asociația Parcul Natural Văcărești
Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile – FDSC
Andrei Tiut (Civitas Politics)
Centrul de Dezvoltare Curriculară și Studii de Gen: FILIA
Asociația Civica
Expert Forum
Institutul Român pentru Pace – PATRIR
Rise Out Iaşi
Rădăuțiul Civic
[1] Definițiile de la art 95 și 96, ca și articolele 142 pct 21 și 22 și art 57(2)