Parlamentul României manifestă tendințe iliberale – Dreptul ONG-urilor la litigare strategică limitat drastic

UPDATE (28 februarie):

Vești bune despre propunerea Legislativă privind modificarea OG26/2000, cea care, dacă devine lege, va obstrucționa semnificativ accesul ONGurilor la justiție.

12 dintre susținătorii propunerii legislative (10 repezentanți ai PSD și 2 ai PNL) și-au retras susținerea pentru proiectul de lege.

În acest moment, conform informațiilor de pe pagina Senatului, parlamentarii care își asumă propunerea sunt: Badea Viorel-Riceard – senator PNL; Banu Claudia-Mihaela – senator PNL; Bica Dănuţ – senator PNL; Bîca Iulian-Mihail – senator PNL; Bourceanu Septimiu-Sebastian – senator PNL; Bumb Sorin-Ioan – senator PNL; Chirteş Ioan-Cristian – senator PNL; Cristina Ioan – senator PNL; Fenechiu Cătălin-Daniel – senator PNL; Guran Virgil – senator PNL; Moș Patricia Simina Arina – senator PNL; Neagu Nicolae – senator PNL; Niculescu-Ţâgârlaş Cristian-Augustin – senator PNL; Pandea Ciprian – senator PNL; Pîrvulescu Eugen – senator PNL; Pufu Vlad-Mircea – senator PNL; Scarlat George – senator PNL; Ţapu Nazare Eugen – senator PNL; Vela Ion-Marcel – senator PNL; Veştea Mihail – senator PNL

CONTEXT:

161 de organizații neguvernamentale și grupuri de cetățeni au transmis semnatarilor propunerii legislative pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații solicitarea de a-și retrage semnătura de pe acest document. Modificările propuse sunt o încercare de a slăbi capacitatea societății civile de a-și exercita misiunea de a proteja interesul public și se aliniază tendințelor iliberale din alte țări europene.

Pe scurt, propunerea legislativă ar împiedica sau ar îngreuna semnificativ procesul prin care orice organizație neguvernamentală poate sesiza instanțele de judecată cu privire la orice posibilă nelegalitate a unor acte emise de instituțiile publice.

Printre elementele noi pe care inițiatorii acestui text de lege doresc să le aducă sunt o vechime minimă de doi ani a organizației neguvernamentale care dorește să se adreseze instanței pentru anularea unor acte administrative, depunerea unei cauțiuni de 1% din valoarea investiției (pentru contestarea unor proiecte ce vizează investiții), și răspunderea patrimonială a membrilor consiliului director, în cazul în care instanța va emite o decizie definitivă de respingere a cauzei. Toate aceste propuneri vin în contextul în care Codul de procedură civilă reglementează deja, într-un mod acoperitor, abuzul de drept procesual.

În opinia noastră, este inacceptabil că mai pot exista astfel de propuneri de modificare ale legii care să impună condiții menite în mod evident să descurajeze demersurile organizațiilor neguvernamentale care acționează pentru protejarea interesului public. Propunerea legislativă duce la îngrădirea unor drepturi fundamentale și, în esență, contravine principiilor de funcționare ale unui stat democratic. Faptul că organizațiile neguvernamentale pot apela la instanțe pentru a împiedica eventuale încălcări ale legii din partea autorităților publice face parte din dinamica sănătoasă a unei societăți în care mecanismele de control ale puterii funcționează. Or, propunerea legislativă la care facem referire aici încearcă tocmai să dezechilibreze și mai tare raportul de putere între instituțiile publice și spațiul civic, lucru de neconceput într-un stat democratic.

Săptămâna trecută a fost votată o altă inițiativă legislativă care restrânge dreptul organizațiilor neguvernamentale de a contesta în instanță documentații de urbanism (din motive ce țin, de exemplu, de potențialul impact negativ asupra mediului). Aceste inițiative ne pot aduce în situația în care mecanismele de exercitare a drepturilor cetățenești de participare la decizia publică și de protejare a intereselor comunităților să fie cvasi imposibil de utilizat.

Mai mult de atât, ne exprimăm public îngrijorarea cu privire la tendințele Parlamentului României de a legifera cu scopul explicit de a restrânge spațiul de acțiune al organizațiilor neguvernamentale. Textele de fundamentare a celor două propuneri legislative descriu un climat social în care organizațiile neguvernamentale sunt inamici ai interesului public, utilizând un limbaj acuzator și profund nepotrivit pentru o societate democratică.

Scrisoarea transmisă către susținătorii propunerii legislative este disponibilă aici.

Link către propunerea legislativă de modificare a OG 26/2000, aici

Link către expunerea de motive pentru propunerea de modificare a Legii 50/1991, aici 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *