Scrisoare adresată:
Primului-Ministru – Ludovic Orban
Ministrului Sănătăţii – Nelu Tătaru
Avocatului Poporului – Renate Weber
Organizațiile semnatare atragem atenția că în acest moment nu există niciun orizont de timp cu privire la momentul în care vor putea fi din nou organizate adunări publice în România. Considerăm că viața civică este la fel de importantă precum cea culturală, religioasă sau economică. Exercitarea dreptului la adunare publică – drept garantat de Constituția României – ar trebui să fie între preocupările dumneavoastră, chiar și în această perioadă critică.
Înțelegând că pericolul răspândirii infecției cu SARS – COV2 nu a trecut, solicităm ca, alături de membrii Comitetului Național pentru Situații de Urgență, să aveți în vedere măsuri care să permită exercitarea dreptului la adunare publică, chiar și în condiții de păstrare a precauțiilor cu privire la sănătatea publică. Așa cum au fost emise recomandări și ghiduri pentru derularea unor alte activități, considerăm că este posibilă și oportună luarea de măsuri care să permită desfășurarea adunărilor publice în siguranță.
La începutul lunii iunie, odată cu primul set de măsuri de relaxare a restricțiilor impuse de răspândirea infecției cu SARS – COV2, am fost îngrijorați să vedem că nu există nicio măsură de relaxare a interdicției referitoare la organizarea de adunări publice. Dacă maxim 500 de persoane pot participa la un concert, în condiții de distanțare socială, nu vedem de ce un număr similar de persoane nu ar putea participa la un protest, care ar putea avea loc în aceleași condiții.
Acum, odată cu al doilea set de măsuri, observăm că adunările publice rămân în continuare complet interzise, în pofida faptului că se deschid mall-urile, sălile de sport sau ștrandurile.
Ghidul privind Libertatea Adunărilor Pașnice, elaborat de OSCE și Comisia de la Veneția în 2010, recunoaște protejarea sănătății publice printre motivele legitime pentru restricționarea dreptului de a participa la adunări publice. Același ghid spune însă că – astfel de restricții ar trebui să fie impuse numai dacă concentrații similare de persoane sunt de asemenea restricționate. Deci, înainte ca o asemenea restricție să fie justificată de nevoia de a proteja sănătatea publică, restricții similare trebuie să fi fost aplicate cu privire la participarea la școală, concerte, evenimente sportive și alte astfel de activități la care oamenii se adună în mod obișnuit.
Și alte instanțe găsesc că restricțiile cu privire la adunările publice trebuie nuanțate, pe baza faptului că scopul nu este interdicția în sine, ci prevenirea răspândirii virusului prin măsuri de distanțare socială. Un exemplu este decizia Curții Constituționale a Germaniei care permite organizarea unei adunări publice, în condiții de distanțare socială.
Semnatari:
CeRe: Centrul de Resurse pentru participare publică
ActiveWatch
Asociația Miliția Spirituală
Greenpeace România
Asociația Parcul Natural Văcărești
Asociația MozaiQ
Andrei Tiut
Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile (FDSC)
Centrul pentru Inovare Publică
Centrul Filia
Asociația Civica