Schimbarea legii adunărilor publice este unul din obiectivele principale ale Coaliției ONG-uri pentru Cetățean. Proiectul de lege la care am lucrat a reușist să treacă de Senat la finalul anului 2020 dar a rămas blocat în Camera Deputaților. Mai jos veți găsi expuse principalele motive care ne-au făcut să căutăm actualizarea unei legi care are mai mult de 30 de ani.
De ce dorim schimbarea legii:
- Legea nr. 60/1991 privind organizarea adunărilor publice este învechită și nu ține cont de evoluția tehnologică (Internet, rețele sociale) și socio-economică (dezvoltarea orașelor, schimbarea modului de funcționare a administrației).
- Există un consens al actorilor relevanți, partide, instituții, societate civilă, că este nevoie de actualizarea legii.
- Pe agenda Camerei Deputaților există un proiect de lege în acest sens, dar a rămas blocat la Comisia pentru apărare, ordine publică și siguranță națională.
Proiectul de lege:
- PL-x nr. 57/2021 – Proiect de Lege pentru modificarea și completarea LEGII nr.60 din 23 septembrie 1991 privind organizarea și desfășurarea adunărilor publice;
- Inițiat de 17 parlamentari din 5 partide politice, în iulie 2020;
- Adoptat de Senat în decembrie 2020 (art.75 alin.(2) teza a III-a din Constituția României);
- Din februarie 2021, pe agenda Comisiei pentru apărare, ordine publică și siguranță națională, pentru raport.
Propunerea de reformare a legii, ghidată de jurisprudența Curții Europene a Drepturilor Omului și de recomandările OSCE și ale Comisiei de la Veneția, lărgește spațiul de exprimare prin:
- Eliminarea restricțiilor și a interdicțiilor excesive. De exemplu, notificarea adunărilor publice trebuie să devină mai degrabă o excepție decât o regulă. De asemenea, prin proiectul de lege propunem definirea fără echivoc a condițiilor în care în anumite spații pot fi interzise adunările publice;
- Eliminarea unor termeni subiectivi, care acum sunt motiv de interzicere arbitrară a unor adunări publice, cum ar fi: „contrar bunelor moravuri” sau „defăimarea țării și a națiunii”;
- Proporționalitatea sancțiunilor cu eventualele fapte comise. De exemplu, nu ar trebui să fie sancționabilă simpla participare la o adunare nedeclarată, atâta vreme cât nu era obligația participantului să o declare.
- Proporționalitatea intervenției forțelor de ordine cu gravitatea incidentelor. De exemplu, intervenția pentru dispersarea unei adunări publice poate fi făcută numai după ce toate celelalte măsuri de izolare sau împiedicare a incidentelor violente au eșuat.
- Recunoașterea adunărilor spontane, atât a celor care sunt reacție rapidă la un eveniment, cât și a celor care nu au un organizator recunoscut și asumat.